AIRs Vol.6 アーティスト・イン・レジデンスの ほんとうのはなし・番外編 2013.10.05 開催報告
English Below
「AIRs-アーティスト・イン・レジデンスのほんとうのはなし・番外編」
@横浜・ 新・港区ハンマーヘッド・スタジオ(HHS)
開催日時:2013.10.05(土) 15:00-16:00
会場:横浜・新・港区ハンマーヘッド・スタジオ
参加者:金沢寿美(アーティスト、ペンニョン島AIR2013・6~8月滞在)、松本恭吾(Studio Jean)、村田達彦、村田弘子、渡辺遥(遊工房アートスペース)、江間他1名(HHSアーティスト)
「AIRs-アーティスト・イン・レジデンスのほんとうのはなし」、今回は、韓国仁川郊外のペンニョン島AIR滞在経験談を中心にした体験談。
(今回は、通常のトークシリーズの番外編)
韓国・ペンニョン島AIRは、仁川アートプラットフォーム(IAP)が運営する公設AIRで、韓国38度線付近の島・ペンニョン島で開催された「仁川平和美術プロジェクト」の一環で、今回3回目。海外作家受入れは今年初めて。日本から金沢寿美、他、英・独より参加、いずれも時期が別で、各期間1人ずつの滞在制作であった。渡航費、滞在スペース、応分の3ヶ月の日当が支給された。
ペンニョン島は、北朝鮮との国境に位置し、居住人口8000人の内、半数以上が軍人家族、韓国海兵隊基地の島。38度線国境の島でありながら、穏やかな平和な印象を持ったと言います。滞在中、始終花火が打ち上げられていると思っていた音が、後日大砲音だったと聞き、改めて基地の町特有の問題を意識した。普段は海水浴で知られるリゾート地でもあり国内観光客も多く、田園風景の広がるのどかな島。
島で開催された「526,000時間のインタビュー展」で、金沢は、島にある基地を囲む鉄条網に5000本のバラを咲かせた。地元の子供たちと古着の布でバラの花をつくるワークショップも開催、それらもインスタレーションとして作品に加えた。「526,000時間」とは、南北朝鮮停戦60周年に当たり、60年間の総時間数。また、会期中、ドイツ・ベルリンの壁崩壊の引き金の一つとなった、ハンガリーでの「ヨーロッパ・ピクニック計画」のポスターを島のいたるところに貼る展示も実施。この「ピクニック計画」のポスターは、鉄条網に一輪のバラをあしらったデザインで、今回の作品制作のヒントとなったもの、平和を願うメッセージが込められている。島での展示には、本土・仁川川からの国内外作家60名が参加した。島での展示後、本土・仁川アートプラットフォーム(IAP)で巡回展示となっている。島のAIR含め、IAPでは来年のアーティスト公募中。
http://www.inartplatform.kr/english_new/residency/residency.php
Open Talk About AIR - Special Edition
@ Yokohama Shin-Minatoku Hammer Head Studio (HHS)
Date: 2013.10.05(Sat) 15:00-16:00
Venue: Yokohama Shin-Minatoku Hammer Head Studio
Participants: Sumi Kanzawa(artist in residence at IAP: Baengnyeong-do
Peace Arts Residency June-August), Kyogo Matsumoto
(Studio Jean), Tatsuhiko Murata,Hiroko Murata, Haruka Watanabe (Youkobo Art
Space) + others
This special volume of "Open Talk About AIR" examined the experiences of Sumi Kanazawa as she joined the IAP: Baengnyeong-do Peace Arts Residency, on the island of Baengnyeong, Incheon, South Korea.
This residence is run by Incheon Art Platform(IAP) and is facilitated as a cultural peace project on an island right on the edge of the 38th Parallel. Although this is the 3rd in its series of residencies, this year marked the first time to welcome artists from outside Korea. Sumi Kanzawa joined the program which also welcomed artists from UK and Germany each staying 3 months each at different stages through the year.
Baengnyeong is set on the border with North Korea and has a population of 8000 people, half of which consists of soldiers and their families, the island being an important military base. Although is positioned in such a point of tension the immediate impression of this island is one of peace and calm. It wasn't until she was told that the sounds she had thought of as fireworks, were in fact weapons firing that Kanazawa began to be aware of the military condition of the island. As it is also a popular tourist spot for its beaches and is covered by fields it seems difficult to imagine the reality of this island.
As part of the project "526,000 Hour Interview" held across the island Kanazawa decorated the barbed wire which encapsulates the island with 5000 fake roses, further adding roses created from old fabric by children who joined a dedicated workshop. This project marked the 526,000 hours which make up the 60 years since the Korean war. Furthermore Kanazawa also displayed posters based upon that of the Pan-European Picnic of 1989, a contributing factor in the fall of the Berlin wall. These posters were designed to compliment the rose installation, and together brought a message of peace. In total 60 artists joined this project and presented their work across two main venues.
IAP continues to call for artists for its ongoing projects and residencies.
http://www.inartplatform.kr/english_new/residency/residency.php